Interne podcasts zijn in opkomst bij bedrijven. Het is een ideale manier om medewerkers van een bedrijf te informeren, educeren of om verbinding te creëren binnen de organisatie. Hieronder deel ik een aantal vormen van interne podcasts en voordelen hoe je een interne podcast kan inzetten binnen je organisatie.
1. Interne Communicatie
Podcasts bieden een effectieve en snelle manier om informatie over te brengen aan medewerkers. De CEO of MT die de visie en de strategie deelt met alle medewerkers door het hele land, het presenteren van de kwartaal- of jaarcijfers van het bedrijf of nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf waarvan iedereen op de hoogte moet zijn. De informatie wordt intern gedeeld waardoor medewerkers het luisteren wanneer de agenda het toelaat.
2. Kennisoverdracht
Een podcast biedt de kans om complex materiaal stapsgewijs uit te leggen, wat de effectiviteit van kennisoverdracht vergroot. Veel kennis binnen een bedrijf wordt overgebracht door algemene en eenmalige meetings, maar door het met audio vast te leggen is het mogelijk om het onderwerp met extra aandacht te luisteren. De onderwerpen van deze kennis kunnen interne processen en software zijn, informatie of belangrijkste USP’s van je producten of diensten of algemene thema’s die leerzaam zijn.
3. Training & Educatie
Podcasts gebruiken voor interne trainingen, opleidingen en het delen van best practices. Dit wordt ingezet bij nieuwe medewerkers, die door podcasts processen en kennis uitgelegd krijgen of bij medewerkers die behoefte hebben aan de volgende stap of meer kennis over een uitgekozen thema. Daarnaast deel je met ‘best practices’ ervaringen uit de praktijk, waar de hele organisatie van meeprofiteert.
4. De voordelen
Een interne podcast heeft vele voordelen. Medewerkers kunnen podcasts beluisteren tijdens het reizen van A naar B, pauzes of andere momenten waarop ze niet actief achter hun bureau werken. Dit maakt het mogelijk om belangrijke informatie over te brengen zonder dat dit ten koste gaat van kostbare werktijd. Podcasts hebben, vanwege het flexibele luisterkarakter, bij internationale bedrijven ook voordelen doordat medewerkers het luisteren op verschillende locaties en in verschillende tijdzones. Het luisteren naar een podcast kan interactiever zijn dan het lezen van een e-mail of een nieuwsbrief. Medewerkers kunnen reageren, vragen stellen en betrokken raken bij de inhoud via feedbackkanalen. Daarnaast hebben podcasts vaak een informeel karakter, wat kan bijdragen aan een open en ontspannen communicatiecultuur binnen de organisatie.
5. Hoe verspreiden?
Waar bij externe podcast je een hostingpartij nodig hebt om de podcast op de bekende podcastkanalen te verspreiden (Spotify, Apple etc) is een interne podcast te plaatsen via een interne portal of website, waar enkel medewerkers op inloggen.
Tip: maak een duidelijk format
Kortom, Interne podcasts zijn een moderne en effectieve manier om medewerkers te informeren, te trainen of om verbinding te maken. Zelf ook interesse in het maken van een interne podcast? Neem dan nu contact op! Druk op de knop en vraag een offerte op.