Een Podcast Maken 

Hoe bedenk je het concept van je podcast? 

Een Podcast maken, waar begin je?

1. Bepaal je doelgroep

Identificeer je doelgroep. Wie is je beoogde publiek? Wat zijn hun interesses, behoeften en verwachtingen? Pas de inhoud en toon van de podcast aan op je doelgroep.

2. Bepaal het doel & onderwerp

Definieer het doel van de podcast. Wil je je bedrijf introduceren, een nieuw product of dienst promoten, de bedrijfscultuur tonen of een specifieke boodschap overbrengen? Een duidelijk doel helpt bij het begeleiden van het creatieve proces.

3.  Locatie & duur

Kies een geschikte locatie voor de opnames. Dit kan je bedrijfskantine, een professionele studio of een externe locatie zijn. 

Bepaal ook de duur van de podcast. Hoe lang kan je de luisteraars en kijkers vasthouden en waar wil je dat ze luisteren?

4. Wie komt er in de uitzending? 

Kies geschikte personen voor de opnames. Aan de hand van het onderwerp van de podcast kies je het aantal mensen en de juiste personen die betrokken zijn bij deze podcast. Let daarbij op of zij comfortabel zijn bij het maken van een podcast en niet afschrikken van camera's bij een videopodcast.

5. Opname-apparatuur 

De kwaliteit van de opname moet in orde zijn. Niets is storender dan gebrekkige opnames wat afleidt van de inhoud. In een professionele studio heb je hier meer zekerheid over, maar op locatie zijn er ook zat mogelijkheden. Let hierbij wel goed op de ruimte (omgevingsgeluid, echo).

6. Maak een draaiboek en bedenk vragen en stellingen 

Een draaiboek geeft structuur. Wat zeg je tijdens de opening? Hoe introduceer je de gast en het onderwerp? Welke vragen wil je stellen of welke stellingen wil je écht in de podcast hebben? Zorg als host/presentator dat je de leiding hebt in het gesprek en het doel van de podcast niet uit het oog verliest.

7. Maak een pakkende intro met passende voice-over

Het begin van de podcast moet aantrekkelijk zijn om naar te luisteren (met behulp van een goede voice-over en muziek) en triggeren om de podcast volledig te luisteren. Vertel in de intro de titel, het onderwerp en waarom het urgent is om deze podcast van A tot Z te horen. Met een passend achtergrondmuziekje en een krachtige voice-over nodig je luisteraars uit.

8. Rubrieken, jingles en betjes

Met behulp van leuke en interactieve rubrieken, jingles en betjes (achtergrondmuziek) verhoog je de attractiviteit en luisterbaarheid van de podcast.

9. Publicatie en distributie

Upload de podcast naar geschikte platforms, zoals je website, sociale media, alle bekende podcastkanalen en YouTube of Vimeo. Zorg ervoor dat de (video) podcast op verschillende apparaten en browsers goed wordt weergegeven.

10. Samen een concept bedenken? 

Een offerte aanvragen? Laat dan nu uw gegevens achter! 


    Telefoonnummer

    +31625470499

    email Address

    ruben@driessound.nl

    The Socials.